Gerda Blees

Nederland

(c) fotoBuffel

Gerda Blees (1985) debuteerde in 2017 met de verhalenbundel Aan doodgaan dachten we niet en bracht nog geen jaar later haar eerste gedichtenbundel uit: Dwaallichten, beide verschenen bij uitgeverij Podium. De verhalen kregen lovende kritieken en Blees ontving hiervoor onder andere het C.C.S. Crone Stipendium, een beurs van de Gemeente Utrecht voor beloftevolle auteurs. Haar gedichten werden even goed ontvangen. Het Friesch Dagblad: ‘Net als haar proza getuigt haar poëzie van een unieke blik op het menselijk wel en wee’. Dwaallichten  gaat over de menselijke behoefte om het onbegrijpelijke te begrijpen.  Een universeel thema, dat door Blees op een unieke en melodieuze wijze op papier is gezet.

‘Op een ochtend zat Gerda Blees tegenover me om twee verhalen uit haar verhalenbundel Aan doodgaan dachten we niet voor te lezen. Ze koos voor ‘Echt vakwerk’ en ‘Jonathan kiest zijn ellebogen’. Blees las voor alsof het haar niets kon schelen. De verhalen maakten veel indruk op me. (…) De bundel had ook Aan oordelen dachten we niet kunnen heten. Misschien is oordelen een vorm van doodgaan. Lees zelf zou ik zeggen.’ Arnon Grunberg in zijn Voetnoot in De Volkskrant.

 

Share